Jeg har som sagt ene og alene produceret 3 cd'er, og er i fuld gang med at indspille nr. 4. Her kan du læse lidt om tilblivelsen af disse cd'er, og få lidt at vide om hvad de handler om. Jeg ved godt, at det jo er instrumental numre, men de har faktisk en handling alligevel.

Jeg startede, tilbage i 2001 med at lave min første cd: KLAP HAMMER.
Cd-en findes ikke i nogen butikker, men ønsker du et eksemplar, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Det startede egentlig med, at jeg havde nogle numre inde i hovedet, som jeg var kommet på hen ad vejen, igennem mange år. Jeg blev enig med mig selv om, at jeg hellere måtte prøve at indspille dem på min computer, så jeg ikke risikerede at glemme dem.

Til at starte med brugte jeg et softwareprogram, der hedder Fruity Loops, til at lave trommer med. Det lød ikke særlig godt, men numrene blev dog indspillet, og derfor gemt.

Tilfældigt tog jeg en CD med  7 numre med hen til en øve aften med Mild Ones, Mine 2 medmusikanter synes det var nogle gode numre og de ville meget gerne have en CD også. Vi kunne dog alle hurtigt blive enig om at: "Det er nu synd med de trommer".

Det endte derfor med, at jeg tog til storbyen for at købe en trommemaskine. Hvorfor ved jeg egentlig ikke, for jeg havde jo opnået det jeg ville, nemlig at få numrene gemt på computeren.

Pludselig havde jeg købt mig en Zoom trommemaskine, og så var jeg solgt. Den kunne en frygtelig masse ting, og man kunne oven i købet spille bas på den. Jeg fik hurtigt lavet nogle nye trommer og bas til numrene, og så begyndte det pludselig at lyde af noget.

Jeg viste dog ikke en pind om alle de muligheder man har på en PC med hensyn til miksning, eq, professionelle software programmer osv. Og efterhånden som jeg lærte om disse ting, blev numrene indspillet igen og igen, og de blev bedre og bedre.

Computeren blev meget hurtigt alt for lille og langsom, så jeg måtte sætte en stor harddisk i den, nyt bundkort, større processor, nyt lydkort, bedre kabler osv.

Til at starte med havde jeg brugt nogle få aftener til at få indspillet mine 7 numre - sådan bare for sjovt, og nu brugte jeg pludselig hele min fritid på det. Lige indtil Cd'en Klap Hammer var færdig.

Alle numre på Klap Hammer er derfor indspillet her i mit eget lille hjemme-studie - Sneverskov Home studio. Det eneste jeg har haft hjælp til er coveret på Cd'en. Jeg er absolut ikke overdimensioneret begavet, når det gælder grafik, men det er Peter Spanggaard - en af mine medmusikanter i Mild Ones - til gengæld. Han har tegnet flere logoer for folk, blandt andet logoet på Samsøs egen hjemmeside. Han kan kontaktes på adressen: kindforce@hotmail.com
Her kan du beundre Peters arbejde.





Og hvad handler numrene på Klap Hammer så om?
Da alle numre jo er instrumental numre er det selvfølgelig ikke til at høre, men nogle af numrene fortæller faktisk en lille historie.

Klap Hammer:
Numret handler ikke om ret meget, men titlen hentyder til spillestilen i sidste halvdel af soloen hvor der bliver brugt HammerOn - PullOff teknik. Oprindelig hed nummeret: "Mit der Hammer geslagen".

Don´t stop talking:
Dette nummer handler om en fyr, der har forelsket sig i en japansk pige. En virkelig prinsesse. Han elsker at høre når hun snakker, han synes det lyder så skønt og ophidsende. Problemet er bare at han ikke forstår et dyt af hvad det er hun siger. Kort sagt: en talefetichist er født.

Kanhave:
Et skønt og virkeligt smukt sted herovre på Samsø med en ældgammel historie, men samtidig en grænse imellem Nittebøjerne og Æ Synderhasiiii.

BatMann meats MadMann:
Det er søndag nat og Batmann kører en tur i sin batmobil ned gennem gå gaden. Pludselig står han der: MadMann, og han er virkelig sur for han skal snart op på arbejde, og det er fandme svært at sove, når der fræser en jetmoterdrevet bil rundt nede på gaden. Han giver BatMann en ordentlig skideballe på ca. 23 minutter, og BatMann skynder sig hjem i seng for verbalt er han nemlig en lille tøsedreng.

Back Pusher:
Man skal forestille sig familien på søndagstur i Skodaen. Mor bag rattet, ungerne der sidder bagi og skriger - og far der går bagved og skubber. Pludselig i - soloen - lykkedes det at få bilen startet, men ak! - den går dog snart i stå igen. Ind imellem kan man høre nogle "dumme svin" der står og griner.

Moove closer:
Det er nat og de er lige gået i seng. De ligger i hver sin halvdel af dobbeltsengen. Imellem den er "Rillen": en dyb fure der hvor madrasserne skilles. Han kikker hende dybt i øjnene og fortæller hende hvor smuk og dejlig hun er. Og det virkede: hun ruller hen over Rillen og putter sig ind til ham på hans madras.

Flip around:
Ingen handling overhovedet, kun en stor gang "flippen ud".

Kryptonite:
Denne gang er det SuperMann det går ud over. Han overlever dog til sidst, men han må desværre sidde i rullestol resten af livet.

Why me:
En virkelig bedrøvet historie om det at miste en meget nær ven. Numret er skrevet, med et tidligere medlem af Mild Ones i tankerne, nemlig Benny Lanther. Parisienna Walkways af Gary Moore ( Thin Lizzy perioden ) var et af Bennys ynglingsnumre, så jeg er sikker på at han også ville kunne lide dette nummer. Fred være med ham.

Don´t jump yet:
Hvorfor vil du springe? Prøv lige at tænke dig lidt om! Hør lige efter!!! Sæt elastikken springer?!

Disagreement:
Titlen hentyder blot til den kraftige uoverensstemmelse imellem vers og omkvæd. Samtidigt det nummer, der har krævet flest "mandetimer".

Titanium:
For nogen tid siden købte jeg en lille plasticværktøjskasse i Netto. På denne kasse står der Titanium på varedeklarationen! Og jeg som gik rundt og troede, at titanium var et metal? Nummeret Titanium indeholder dog metal - modsat min lille plasticværktøjskasse.

Det er omtalte værktøjskasse nederst i billedet.



Wrong Beer:
Scenen er sat: der skal spilles fodboldkamp mod Spanien. Selvfølgelig bliver kampen sendt på det absolut mest åndsvage tidspunkt: 16.20 på en mandag. Skynde sig hjem fra arbejde, og gudskelov skal nogle trænere, spillere, præsidenter osv. først interviewes - for ikke at nævne reklameblokken på 2 * 7 minutter i dagens anledning. Så kommer det store chok: Der er ikke flere bajere i køleren! Konen kører efter øl: 12 stykker: 3 til første halvleg, 3 til pausen, og 6 til anden halvleg. Konen kommer hjem med bajerne: 12 stk. POKAL ØL!!! Der var udsolgt af rigtig øl. Føj for s.... Prøv selv at regne ud hvem der vinder kampen?

Come Back:
Blot en meget sørgelig og stille melodi, om det at savne et andet menneske.

Flere af numrene kan downloades i absolut fuld længde på min Download side. Vil du vide mere om KlapHammer, så mail mig.



SnowMann

I 2002 gik jeg så i gang med at lave den næste cd, idet der blev ved med at ophobe sig nye numre i mit hoved. Denne gang tog det lidt længere at få hele cd'en færdig, idet jeg nu var blevet mere kritisk med hensyn til lyd, mixning, mastering osv. Jeg brugte stadig min Zoom trommemaskine på SnowMann, men fik dog opdateret computersoftwaren, hvilket hjalp betydeligt på indspilnings kvaliteten.

Og hvad handler numrene på SnowMann så om?



Mad Cat:

Handler om mine to katte, de hvæser sommetider arrigt ad hinanden, men kan også gnide sig kælent op ad hinanden.

SnowMann:

Noget der kunne minde lidt om symfonisk rock, og hvor må det være svært at spille guitar hvis man er en snemand, med store stivfrosne labber. Ja sådan føles mine fingre præcis hver gang jeg skal lave soloen i dette nummer.

You're the one:

Nok et af de bedste numre jeg har skrevet, og foreløbig det eneste nummer jeg har med i Mild Ones. Nummeret er stille og roligt, og handler om det at tilbede et andet menneske.

So What:

Handler så hut jeg hvisker ikke om en skid, var blot sjovt at lave - på det tidspunkt.

Bin Laden Baladen:

Se dette er et af de mest alvorlige numre jeg nogensinde har skrevet. Jeg lavede nummeret efter den forfærdelige terror handling i U.S.A. 11 sep. Og efter Bombardementerne i Afghanistan. Nummeret fortæller denne forfærdelige historie på sin egen måde. Min historie ender dog bedre end virkelighedens historie, idet Bin Laden bliver skudt med en pumpgun til sidst.

Now You Do:

Now you do, then you dont. Ja sommetider har man en mening, indtil man får en anden.

Larshall Buggie:

Efter lang tids eksperimentering, synes jeg jeg fandt en god Marshall simulation på min GT-3, og da der er lidt buggie over dette nummer, ja så skulle det jo hedde sådan.

Until Tomorrow:

Blot et stille og roligt nummer, om de ( gudskelov ) lange søndage, man en sjælden gang i livet kan opleve.

Home again:

Om det at sætte sig i sin fredelige have efter en lang arbejdsdag, og nyde alle fuglene, blomsterne, og jetmotorerne oppe i luften.

Show Girl:

Pyh ha. Jeg lavede dette nummer efter jeg så en film med samme navn på TV.

SeaMann:

Ja måske er der noget mari-in-timt over dette nummer, det var trods alt sjovt at lave.

Dont stop Talkin:

En enkel genindspilning. Nummeret handler stadig om talefetichisten fra Klap Hammer cd'en.



SunRize

Så blev jeg endelig færdig med den tredje cd. SunRize blev indspillet i 2003. Jeg synes selv resultatet blev noget bedre end de foregående cd'er. Jeg er blevet dygtigere til at håndtere trommemaskinen, og til at mixe og mastere, så der er lys forude. De fleste numre handler om oplevelser fra hverdagen, både alle de forfærdelige ting der skete i 2002 - 2003, men også om de gode ting.

SunRize:

Handler om den fantastiske solopgang, jeg tit og ofte oplever om vinteren, når jeg kører på arbejde. Så pludselig får man øje på en kæmpe vindmølle.

Cold Trace:

Ikke så meget at sige om dette nummer. Jeg har mistet hele projektet efter et harddisk crash, så dette er lidt af et spøgelses nummer. Hvis jeg vil ændre på noget, er jeg nød til at indspille forfra. ØV. Harddisken var en IBM Deskstar, 3 md. gammel, så: NEJ. Jeg vil ikke anbefale IBM harddiske, ALDRIG i livet.

200 Years:

En vinterdag lånte jeg Peter Spanggaards MiniDisk recorder, og hans super stereo mike. Jeg tog udstyret med på arbejde, hvor jeg skulle fælde et kæmpe bøgetræ - 200 år gammelt. En bedrøvelig seance. Jeg placerede udstyret i sikker afstand, og optog hele opgaven. Denne indspilning lagde grund til dette nummer. Motorsavs arbejdet kan høres i baggrunden af den bedrøvelige melodi, og der er ikke klippet i det. Nummeret varer 3 minutter og 6 sekunder = den tid det tager at spolere 200 års tilvækst.

Bagdad Bob:

Prøv selv at høre nummeret. Kan du genkende stemmen midt i nummeret. Ellers tænk på den Irakiske informations minister.

Metro:

Handler om en anden forfærdelig terrorhandling, nemlig giftgas angrebet i den Japanske metro.

Air:

Nej dette er ikke mit eget nummer, men min egen version af Bachs Air suite. Jeg skal nok lade være med sådan noget en anden gang, men jeg synes det er det bedste musik der nogensinde er skrevet.

Columbia:

Endnu en forfærdelig historie, om da Columbia rumfærgen eksploderede efter opsendelsen.



Heavy Engine:

Endnu engang måtte Peter Spanggaard lægge udstyr til, da jeg skulle optage lyden af en kæmpe dieselmotor. Motor lyden stammer fra en stor New Holland majetærsker.

Swimming Deep:

Handler om en mand der skulle sætte rekord i fridykning.

Will you be Back:

Ja jeg spørger bare, det er jo altid rart at vide......

How Nice:

Måske har jeg alligevel set lidt for mange Clint Eastwood film. Nåå nej, det synes jeg alligevel ikke.

Osama Husain Buggie:

Fik blot lyst til at gøre lidt grin med disse to herrer.



MoonMan:

Der er ikke så meget at sige om denne cd endnu, idet den ikke er helt færdigindspillet. Foreløbig er det blevet til ca. 7 numre der er næsten færdige. Numrene kan selvfølgelig downloades, men jeg vil ikke garantere at disse bliver de endelige versioner. Coveret er dog færdigt. Igen har Peter Spanggaard været kreativ, og han har lavet dette cover til mig.



MoonMan:

Overordnet handler MoonMan om hvor ensomt det må være at sidde oppe på månen - helt alene - og kikke ned på Moder Jord hvor det hele foregår. Godt man så har sin guitar.

PumPing the Bike:

Luft i hjulene efter en lang vinter, og så ellers af sted ud i det grønne.

Missing you Blues:

Et nummer jeg skrev da jeg virkelig var nede med flaget. Måske kan man høre at guitaren græder lidt.

Struggler:

Om at kæmpe til det sidste.

Air Pressure:

Ja trykluft er dog en vidunderlig opfindelse. Den kan bruges til så mange nyttige ting. Jeg har altid synes at en larmende kompressor var en fantastisk ting. Måske er jeg Kompressorfetichist.

Night Runner:

Om at løbe kondiløb om natten hvor ingen ser det.


Det var det hele - indtil nu.

Tilbage til Gyssi's musik side